Tuesday, October 11, 2011

facebooker yang merugikan Islam

 Sejak Facebook wujud, melalui pemerhatian dan pengalaman saya, ada beberapa perkara merugikan orang Islam sendiri yang berkaitan dengan FB. Fokus saya pada perkara di bawah ini adalah kepada orang2 Islam yang menggunakan FB.

PERTAMA.  Perkara paling besar adalah Facebookers tidak menggunakan kesempatan FB untuk menjelaskan Islam kepada rakan2 mereka di FB, sebaliknya mereka seakan mengikut rentak emosi orang yang tidak memahami Islam, jika orang itu berkata lucah, mereka juga terjebak sama. 2 X 5 = 5 X 2.

KEDUA. Ramai Facebookers yang terpengaruh dengan provokasi orang yang tidaka faham Islam, akibatnya mereka menjadi emosi juga,

KETIGA. Salah satu fungis menarik FB yang tiada pada laman sosial lain adalah adanya link untuk share sesuatu, oleh itu, adalah satu kesilapan jika seseorang Islam itu tidak menggunakan kesempatan untuk menyebarkan idea2 Islam, kink-kan web2 Islam ke akaun mereka

KEEMPAT. Adalah rugi juga tidak share-kan banner2 logo2 yang berciri kearah pemahaman Islam di Facebook. Hariini ramai Facebookers yang lebihkan hiburan dalam FB berbanding menyebarkan mesej2 kearah pemahaman Islam.

KELIMA. Facebookers yang lari daripada FB. Ramai rakan2 saya yang lari daripada berdakwah di FB. Mereka kata FB ini lagho. Itu mungkin betul pada pendapatnya, tetapi bagi saya, adalah elok jika cuba berfikir. Bera[a ramai lagi orang melakukan maksiat dalam FB. Selagi adanya maksiat disitu, pergilah selesaikan, jangan lari dari medan.

Setakat itu dari saya untuk kali ini, jmpa lagi jika ada kesempatan.

No comments: