Saturday, June 19, 2010

kisah hantu jembalang

kisah hantu jembalang

Aku dibesarkan dengan mendengar cerita-cerita tahyul. Dulu, aku 100% percaye hantu itu wujud dan mampu mencekik aku. Siapa suruh tengok cerite "Malam Satu Suro" a.k.a Sundal Bolong, "Ratu Iblis" (mesti korang tak pernah tengok), "Mak Lampir" (bukan "Mat Lampir" ye Amilia).

Aku ingat lagi,
Hati aku tak pernah tenang bila video tape "Malam Satu Suro" berade di dalam rumah. Nasib baik ade 'malaun' yang reti pinjam tapi tak reti pulang telah menjadikan video tape itu harte bende mereke. Bapak gue marah gile.

Aku ingat lagi,
Takut gile nak pergi tandas waktu kecik dulu. Takut ade tangan keluar dari lubang tandas. Heee, jijik betol.

Pastu orang-orang tua selalu menggunakan istilah "hantu" untuk menakutkan budak-budak. Berjaya sungguh la. Contohnya, "haa,pergi lagi situ, ade hantu kang." Sedangkan budak-budak tu mane la nak tau hantu tu rupenye macam mane. Tak pernah jumpa pon. Tapi takot macam dah pernah kua dating ngan hantu. Keji gile (aku pun pernah buat bende yang same kat anak sedare aku)

Aku rase macam pernah jumpe seekor saje hantu seumur hidup aku. Mase darjah satu. Hantu yang suke dengar orang ngaji (mak aku cakap bunian). Bunian pon satu lagi, korang percaye tak adenye bunian? Aku pon tak sure aceli, orang cakap bunian ni hidup macam manusia. Dulu diorang hidup aman damai ngan manusie. Tapi sebab diorang tak suke manusie ni berhati busuk, lalu diorang mintak kat Tuhan nak hidup berasingan (iaitu diorang tidak boleh dinampak dengan mata kasar). Ye atau tidak, tak tahulah pulak.

lepas tu, aku tak pernah dah jumpe hantu kecuali dalam TV. Jadi, kepercayaan aku pun semakin berkurang akan wujudnya hantu. Bulu tengkuk hanya akan meremang bila mendengar cerite-cerite hantu orang lain.

Sekarang, orang tak perlu nak 'bela' harimau jadian untuk travel ke tempat jauh.

Sekarang, orang tak perlu nak 'bela' hantu raya sebab dah ade alat-alat canggih.

Sekarang, orang tak perlu 'bela' toyol sebab orang dah pandai curi duit sendiri.

Jadi jangan takut bila ade orang cakap "Tadi aku nampak rambut kau panjang." walaupun rambut anda pendek. Orang tu ngantuk kot.

p/s: aku tanye mak aku "Kenape orang dulu suke bela hantu?". Mak aku cakap "Dulu orang duduk dalam hutan, banyak binatang buas, banyak komunis yang suke tembak orang sesuke hati, diorang pon kene lah pertahankan diri." Hurm, logik sikit.

No comments: